Det er vigtigt at tage hånd om firmaets omdømme og tilstedeværelse online, uanset om du driver en webshop eller større forretning. Vi giver dig en række gode tips til hvordan du kan og bør håndtere dit firma på nettet.
Det kan være at få markedsført dit ordentligt, være synlig på firmanavnet og ikke mindst få en toptunet hjemmeside, der er klar til fremtidige udforinger, både når det kommer til brugervenlighed, hastighed og mobilvenlighed.
1. Få en toptunet hjemmeside
Det første punkt du bør fokusere på er at få skabt en toptunet hjemmeside, der er klar til morgendagens udfordringer og klar til at overgå dine konkurrenter. Både når det kommer til mobilvenlighed, hastighed og sikkerhed. Tre af de vigtigste parametre både for dine brugere og for dine placeringer i søgemaskinerne.
2. Markedsfør dig, hvor du får mest for pengene!
Det næste tips er, at du bør markedsføre dig hvor du får mest for pengene. Det er helt klart nemmere sagt end gjort, for det kræver en vis indsigt i, dels de forskellige marketingdiscipliner og dels hvilken målgruppe du har.
Nogle gange er Facebook & Instagram mere effektivt end Adwords, nogle gange omvendt. Det kan være LinkedIN er det bedste medie for dig, hvis du henvender dig meget til B2B målgrupper. Det kan være en kombination af det hele. En anden faktor er hvordan de besøgende så konverterer, det er en anden væsentlige pointe.
Det kan med andre ord være svært at sige på forhånd, men evaluer på dine betalte kampagner, så du ender med at bruge pengene hvor de gør mest gavn.
3. Vær synlig på firmanavnet
En ting mange virksomheder glemmer er, dels hvordan de er synlige på firmanavnet og dels hvordan der bliver taget hånd om de sider, der bliver vist. Det er helt normalt med en søgning på firmanavnet, men din hjemmeside optager sandsynligvis kun første plads i søgeresultaterne.
De næste pladser kan med fordel være besat af fx. sociale profiler, Degulesider mv. Det er en god idé at sørge for du har kontrol over hvad potentielle kunder ser, så du kan påvirke dem i positiv retning. App -og web firmaet Bluebell er et godt eksempel på hvordan man kan gøre det, via deres danske og svenske informationssider om Bluebell ApS.
4. Omtale og referencer konverterer!
Der er intet som positiv omtale og gode referencer, der kan konverterer besøgende til kunder. Du bør derfor gøre en ekstra indsats for at skaffe enten gode referencer og cases til hjemmesiden. Eller for at få positive omtaler fra kunder på enten Trustpilot, Google anmeldelser eller Facebook.
Du vil helt klart opleve en mærkbar effekt på antal konverteringer og salg, da de fleste brugere vil tjekke op på firmaet, inden de beslutter sig for at købe.
5. Skab tætte relationer til kunderne
Når det meste foregår online, hvis du fx. har en webshop, er det nemt at miste den tætte relation med kunderne. Det er bare noget andet at kigge dem i øjnene og gøre et personligt indtryk på dem.
Hvis din primære forretning drives online, bør du derfor gøre en ekstra indsats for at skabe tættere relationer. Det kan du fx. gøre ved at ligge en lille gave eller pose slik ved i pakken, hvis kunden har handlet hos dig. Det er både overraskende og fordrer bedre omtale.
Det kan du gøre ved hele tiden at følge op på eksisterende kunder og sikre, at alt er som det skal være. Folk vil med det samme værdsætte kundeservicen og føle du er der for dem, hvis det skulle blive aktuelt.
Der er mange måder at håndtere sit firma på online, men dem der gør det bedst, er ofte dem der vinder på lang sigt. Vi håber derfor at vores 5 tips kan hjælpe dig i den rigtige retning.